Kinderhypnotherapie

Kinderen zijn heel goed hypnotiseerbaar omdat ze een rijke verbeelding hebben. Ze kunnen goed schakelen tussen realiteit en verbeelding. Daarom is hypnotherapie bij kinderen effectief toe te passen. Soms hebben kinderen en jongeren last van nare gevoelens zoals angsten, schuldgevoel, schaamte, boosheid, verdriet of vervelende gedachten. Deze kunnen de oorzaak zijn van bijvoorbeeld hoofdpijn, buikpijn en bedplassen, waardoor ze niet lekker in hun vel zitten.

Door middel van ontspanning, ademhalingsoefeningen, fantasie, verhalen, suggesties en oefeningen kunnen klachten verholpen worden. Het zelfvertrouwen en de zelfcontrole nemen toe dankzij de hypnotherapie.

Prikkelbaar Darm Syndroom

Kinderen en jongeren met buikpijnklachten (prikkelbaar darm syndroom) worden door kinderartsen van diverse ziekenhuizen naar mijn praktijk doorverwezen.

In 5 à 6 consulten leren de kinderen/jongeren o.a. ontspanningstechnieken waardoor de buikpijnklachten veelal sterk verminderen en in de meeste gevallen helemaal verdwijnen.

De kinderen en jongeren worden begeleid volgens een protocol dat is ontwikkeld door kinderarts Dr. Arine Vlieger en psychosociaal verpleegkundige Carla Frankenhuis. Zij hebben samen met Prof. Dr. Marc Benninga (kindergastro-enteroloog) vanuit het Amsterdam Medisch Centrum en het Antonius Ziekenhuis Nieuwegein wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effectiviteit van hypnose met het prikkelbaar darm syndroom (pds/ibs) en onbegrepen buikpijnklachten. Hierbij kreeg de helft van ruim 50 kinderen gedurende 3 maanden 6 hypnotherapiesessies. De andere helft kreeg een standaardtherapie bij de kinderarts. Na de therapie bleven de kinderen en jongeren de geleerde ontspanningstechnieken toepassen. 85% van de kinderen in de hypnosegroep waren één jaar na afloop van de therapie pijnvrij, versus 25% van de kinderen in de groep van de kinderarts. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Gastroenterology (nr. 2007; 133:xxx)

Vijf  jaar na het onderzoek heeft Dr. Arine Vlieger alle deelnemers uit het onderzoek gevraagd pijnscores in te vullen. Hieruit bleek dat ook op de lange termijn tweederde van alle kinderen uit de hypnotherapiegroep nog steeds pijnvrij is. Deze vervolgstudie is onlangs gepubliceerd in het tijdschrift Gastroenterology.